![Chłopak grający na przenośnej konsoli Chłopak grający na przenośnej konsoli](http://img.plazma-lcd-fakty.pl/images/1409/5405ae8e896be___flickr_13966920065_w200.jpg)
podjąć postać, przykładowo rzucenie czaru by zwiększyć realizm osiągają wartości chaotyczne – kilka razy się udaje a czasami nie. Im bardziej rozwinięta umiejętność, tym więcej szans, że czynność jakie wykonuje postać użytkownika się zakończy sukcesem. Najpopularniejszą metodą postępu bohaterów w fabularnych grach na konsole jest zdobywanie punktów doświadczenia.
Za zrealizowane quest lub osiągniecie określonego etapu rozgrywki bohater dostaje punkty. Po otrzymaniu z góry określonej wartości punktów, postać zdobywa prawo doskonalenia wybranej przez grającej osoby atrybutu lub grupy cech. Prawidłowe planowaniewzrostu bohatera predestynuje możność zakończenia zabawy z sukcesem. Metoda nagradzania rozbudowy umiejętności, procedur pojedynków postaci, nazwany jest „mechaniką gry”. Jest to ta
![Gra na konsolę Gra na konsolę](http://img.plazma-lcd-fakty.pl/images/1409/5405b130764b6___flickr_14490770264_w200.jpg)
cząstka kodu komputerowego, która odpowiada za niezakłócony przebieg rozgrywki. Wzajemne relacje między grającymi (w przypadku kiedy rozgrywka jest wieloosobowa) albo związki między grającym a bohaterami kierowanymi przez konsolę gdy rozgrywka jest z udziałem jednej osoby .
Od strony programisty, przedstawiony mechanizm zbudowany jest na rachunku prawdopodobieństwa, różnego typu algorytmach dających możliwość przyznawania punktów i równocześnie wymiany wybranych przez gracza atrybutów awatara.
Jeśli interesuje Cię ten temat, to odsyłam do strony www (https://www.studiotanca.pl/nauka-tanca-hip-hop-online/), gdyż znajdziesz tam sporo zajmujących Cię tematów, które są tam opisane.
Identyczny zespół równań matematycznych przesądza również o tym, jak przebiega potyczka, o trafności zadanych uderzeń mieczem, lub efektywności rzucanych czarów obronnych. Tenże mechanizm także decyduje o ewentualności powstania przedmiotu również o możliwości ucieczki podczas kiedy zajdzie taka możliwość. Jednym zdaniem, wszystkie działania bohatera, tak sterowanych przez użytkowników jak i kierowanych przez roboty uzależnione są od funkcji matematycznych. Można wymienić dwa najbardziej rozpowszechnione mechanizmy używane w programach konsolowych typu przygodowych. Mechanizm turowy i mechanika oparta na czasie rzeczywistym.
Mechanizm turowy polega na tym, iż bohaterowie ruszają się naprzemiennie. Czas rozgrywki dzielony jest na fragmenty: działanie gracza, następnie akcja oponenta i znów ruch osoby grającej. Podczas ruchu jednego z grających przeciwnik nie ma możliwości wykonać żadnej czynności. Mechanizm czasu rzeczywistego zaś, jest kontrastem mechanizmu turowego. Rozgrywka toczy się w czasie realnym. Wszelkiego rodzaju postacie mogą się poruszać jednocześnie. Powoduje to, że zabawa jest dynamiczniejsza, bardziej interesująca ale jednocześnie bardziej wymagająca.