podjąć postać, przykładowo rzucenie czaru by zwiększyć realizm osiągają wartości chaotyczne – kilka razy się udaje a czasami nie. Im bardziej rozwinięta umiejętność, tym więcej szans, że czynność jakie wykonuje postać użytkownika się zakończy sukcesem. Najpopularniejszą metodą postępu bohaterów w fabularnych grach na konsole jest zdobywanie punktów doświadczenia.
Za zrealizowane quest lub osiągniecie określonego etapu rozgrywki bohater dostaje punkty. Po otrzymaniu z góry określonej wartości punktów, postać zdobywa prawo doskonalenia wybranej przez grającej osoby atrybutu lub grupy cech. Prawidłowe planowaniewzrostu bohatera predestynuje możność zakończenia zabawy z sukcesem. Metoda nagradzania rozbudowy umiejętności, procedur pojedynków postaci, nazwany jest „mechaniką gry”. Jest to ta
cząstka kodu komputerowego, która odpowiada za niezakłócony przebieg rozgrywki. Wzajemne relacje między grającymi (w przypadku kiedy rozgrywka jest wieloosobowa) albo związki między grającym a bohaterami kierowanymi przez konsolę gdy rozgrywka jest z udziałem jednej osoby .
Od strony programisty, przedstawiony mechanizm zbudowany jest na rachunku prawdopodobieństwa, różnego typu algorytmach dających możliwość przyznawania punktów i równocześnie wymiany wybranych przez gracza atrybutów awatara.
Jeśli interesuje Cię ten temat, to odsyłam do strony www (https://www.studiotanca.pl/nauka-tanca-hip-hop-online/), gdyż znajdziesz tam sporo zajmujących Cię tematów, które są tam opisane.
Identyczny zespół równań matematycznych przesądza również o tym, jak przebiega potyczka, o trafności zadanych uderzeń mieczem, lub efektywności rzucanych czarów obronnych. Tenże mechanizm także decyduje o ewentualności powstania przedmiotu również o możliwości ucieczki podczas kiedy zajdzie taka możliwość. Jednym zdaniem, wszystkie działania bohatera, tak sterowanych przez użytkowników jak i kierowanych przez roboty uzależnione są od funkcji matematycznych. Można wymienić dwa najbardziej rozpowszechnione mechanizmy używane w programach konsolowych typu przygodowych. Mechanizm turowy i mechanika oparta na czasie rzeczywistym.
Mechanizm turowy polega na tym, iż bohaterowie ruszają się naprzemiennie. Czas rozgrywki dzielony jest na fragmenty: działanie gracza, następnie akcja oponenta i znów ruch osoby grającej. Podczas ruchu jednego z grających przeciwnik nie ma możliwości wykonać żadnej czynności. Mechanizm czasu rzeczywistego zaś, jest kontrastem mechanizmu turowego. Rozgrywka toczy się w czasie realnym. Wszelkiego rodzaju postacie mogą się poruszać jednocześnie. Powoduje to, że zabawa jest dynamiczniejsza, bardziej interesująca ale jednocześnie bardziej wymagająca.